Duffek Mihály
Rendezvous with Bach
Leírás
„minden muzsikának csak Isten dicsőítése és a lélek felüdülése lehet az indoka.”
Johann Sebastian Bach
Egy több szempontból is igazán különleges lemezt tart a kezében a kedves hallgató. Egyrészt azért, mert eredetileg egyik mű sem fagottra íródott és egyébként nem is tudunk arról, hogy maga Bach írt volna műveket szóló fagottra. Másrészt az általam készített fagott-átiratok eredetileg három különböző hangszerre íródtak, amelyek közül a Fuvolapartita (BWV 1013) átírása a hangszer aerofon sajátosságai miatt kézenfekvő választásnak tűnt, de a csembalóra (BWV 819) és csellóra (BWV 1008) íródott szvitek sem elképzelhetetlenek fagotton. A „Találkozások Bachal” cím tehát elsősorban arra utal, hogy a különböző szólóhangszerekre komponált táncsorozatok sajátos hangzásvilága hogyan ültethető át a lehető leghangszerszerűbben és – amennyire ez meghatározható – korhű módon fagottra.
A szvit vagy partita a 17. században kialakult műforma: ciklikus táncok sorozata. Az egyes táncok hangneme általában megegyezik, viszont karakterük: lassú-gyors, és lüktetésük: páros-páratlan, éles kontrasztot képeznek a párba állított tételek között. A műfaj csúcspontja éppen Bach működésének idejére esik, számos zenekari szvitje és különböző szólóhangszerekre – csembaló, hegedű, cselló – komponált szvit vagy partita sorozata maradt ránk. Bach idejére a szvit alapvető tételeit az Allemande, a Courante, a Sarabande és a Gigue táncok alkották. Alkalmanként ezek egészültek ki például Prélude, Air, Menuet I-II, Gavotte I-II, Bourrée I-II, Badinerie stb. tételekkel. A táncok közül némelyiket már csak stilizált formában művelték, de akadt köztük olyan is, amelyeket még táncoltak.
Mindig is nagyon vonzott a szólóhangszeres művek játéka és hallgatása, hiszen az előadó részéről az egy szólam adta lehetőségek miatt fokozottabb koncentrációt és kidolgozást igényel a művek megszólaltatása, ugyanakkor belsőségesebb, intimebb élményt nyújt a hallgató számára is az ilyen darabok meghallgatása, mint a több szólamot vagy hangszert foglalkoztató grandiózus zeneművek élménye. Az egy szólam Bach esetében azonban közel sem jelenti azt, hogy csupán egy dallamot játszik a játékos, hiszen a látens módon egyébként mindvégig jelen lévő basszus hangok gyakran megjelennek a kottában és sokszor a dallam és a basszus között álló kísérő szólamok is hallhatókká válnak. A szvitek vitathatatlan zenei értéke mellett az imént említett síkok folyamatos váltakoztatása miatt is tartják úgy, hogy ezek a zeneművek a hangszeres előadóművészet egyik legkiemelkedőbb csúcsai.
A zeneszerző a következőképpen vall a zenéhez fűződő viszonyáról egy növendékeinek szánt előírásában: „minden muzsikának csak Isten dicsőítése és a lélek felüdülése lehet az indoka.” Ezen gondolatok jegyében kívánok élménygazdag zenehallgatást!
HALLGASS BELE itt az oldalon!
Track Lista
01 J_S_Bach_Partita_BWV_1013_Prelude
02 J_S_Bach_Partita_BWV_1013_Corrente
03 J_S_Bach_Partita_BWV_1013_Sarabande
04 J_S_Bach_Partita_BWV_1013_Bourree_Anglaise
05 J_S_Bach_Suite_BWV_819_Allemande
06 J_S_Bach_Suite_BWV_819_Courante
07 J_S_Bach_Suite_BWV_819_Sarabande
08 J_S_Bach_Suite_BWV_819_Menuet_I_II
09 J_S_Bach_Suite_BWV_819_Bourree
10 J_S_Bach_Suite_BWV_1008_Prelude
11 J_S_Bach_Suite_BWV_1008_Allemande
12 J_S_Bach_Suite_BWV_1008_Courante
13 J_S_Bach_Suite_BWV_1008_Sarabande
14 J_S_Bach_Suite_BWV_1008_Menuet_I_II
15 J_S_Bach_Suite_BWV_1008_Gigue
01_J_S_Bach_Partita_BWV_1013_Prelude.mp3
02_J_S_Bach_Partita_BWV_1013_Corrente.mp3
03_J_S_Bach_Partita_BWV_1013_Sarabande.mp3
04_J_S_Bach_Partita_BWV_1013_Bourree_Anglaise.mp3
05_J_S_Bach_Suite_BWV_819_Allemande.mp3
06_J_S_Bach_Suite_BWV_819_Courante.mp3
07_J_S_Bach_Suite_BWV_819_Sarabande.mp3
08_J_S_Bach_Suite_BWV_819_Menuet_I-II.mp3
09_J_S_Bach_Suite_BWV_819_Bourree.mp3
10_J_S_Bach_Suite_BWV_1008_Prelude.mp3
11_J_S_Bach_Suite_BWV_1008_Allemande.mp3
12_J_S_Bach_Suite_BWV_1008_Courante.mp3
13_J_S_Bach_Suite_BWV_1008_Sarabande.mp3
14_J_S_Bach_Suite_BWV_1008_Menuet_I-II.mp3
15_J_S_Bach_Suite_BWV_1008_Gigue.mp3