Bakos Attila
Védánta Szútra | filozófia könyv
Bakos Attila magyarázataival
Eredeti ár: | 9 990 Ft |
Kedvezmény: | 20% |
Online ár: | 7 992 Ft |
E-book ár: | 7 992 Ft |
Méret: | 158x235 |
Oldalszám: | 736 |
Kötés: | cérnafűzött, keménytáblás |
ISBN: | 9789639858435 |
Szinopszis
A Védanta Szútra szerint létezik egy legfőbb (Mahán) mód, mely véget vet (Násana) az evilági létezésből eredő félelemnek (Bhaja). Ennek révén átszeled a Szamszára óceánját, és eléred a Legfelsőbb Üdvösséget (Paramánanda). A Védánta értelmén való elmélkedés (Vicsára) hathatós tudáshoz (Gjána-uttama) vezet, melynek azonnali eredménye az evilági létezésből (Szamszára) születő szenvedés teljes (Átjantika) megsemmisülése. Sankarácsárja: Vivéka-csúdámani 44–45.
A Védánta a Véda- és Upanisad-irodalom betetőzését jelenti, míg a Szútra szó jelentése vezérfonal. A Védánta kifejezés az Upanisad-irodalmat, illetve annak végső lényegét jelöli. Az Upanisad-irodalom az ősi India különböző filozófiai áramlatainak tárháza, s ezért vált szükségessé az összegzés, amit a Védánta Szútra valósított meg. A Szútra-stílus igen különleges műfaj, mely az egymással sokszor már évszázados filozófiai vitában álló tanrendszerek összehangolására törekszik. Azonban a Védánta Szútra enciklopédikus volta ellenére sem homályos vagy gyakorlatiatlan, ha megfelelően kerül bemutatásra, maga lesz az azonnali inspiráció forrása. Átfogó, egyetemes látásmódja képes kiemelni az elmét a materialista test-elme (Saríra-Manasz) életfelfogás kötöttségéből, és elvezetni a végső szabadság, a Legfelsőbb Abszolút (Para-Brahman) megvalósításáig. Mivel a mindennapi észlelésünk tárgya a sokféleség, ezért szükségessé vált annak ismertetése, hogy valójában minden az Abszolút, a Brahman, mely egy, második nélkül, míg a jelenségvilág sokszínűsége látszólagos (Májá) csupán. Ez az, melyet a Vedánta Szútra hirdet. (Védánta Szútra Bakos Attila magyarázataival)
brahma satyaṁ jagan mithyā jīvo brahmaiva nāparaḥ
Brahman az egyedüli valóság (Szatjam), a világ (Dzsagat) valótlan (Mithjá), az egyéni lélek (Dzsíva) lényegében nem különbözik (Nápara) a Brahmantól. Sankarácsárja: Brahma Gjánáváli Málá 20. (részlet)
KAPCSOLÓDÓ ELŐADÁSAINK, KÉPZÉSEINK, MEDITÁCIÓK, JÓGA RENDEZVÉNYEINK
- Hallgass bele Bakos Attila védanta előadásaiba a youtubeon! KLIKK IDE!
- Nézz szét nálunk, jóga- és védanta iskolánkban, a Narada Védikus Akadémián! KLIKK IDE!
- Jógapszichológia és védikus életmód mentor képzésünk indul szeptemberben: KLIKK IDE!
Nézz bele, hallgass bele kapcsolódó videónkba!
Meditációs zenéink: KLIKK IDE!
Tartalomjegyzék
Invokáció
Előszó
A háromféle Védánta-koncepció
Advaita-védánta-darsana
Mahávákják: az Upanisadok Nagy Mondásai
Adhjárópa-apaváda – Az előzetes rávetítés és az utólagos cáfolat módszere
Khjáti-váda vagy tévedéselméletek
Szarga, a Teremtés vagy kiáradás
Vivarta-váda, a látszólagos változás elmélete, a tapasztalati látszat elmélete
Dzsíva, a testet öltött élőlény
Szádhana, a lelkigyakorlatos élet és a Mukti vagy megszabadulás
Guru és a tőle való tanulás három módja
A megszabadulás (Mukti) két típusa: Dzsívanmukti és Vidéhamukti
Avidjá, avagy hol működik a Nem-tudás
Visistádvaita-védánta-darsana
Ísvara, a Legfelsőbb Úr
Dzsíva, az egyéni lélek
Bhakti, a megszabadulás (Móksa) eszköze
Dvaita-védánta-darsana
Suddhádvaita-darsana
Acsintja-bhédábhéda-védánta-darsana
Bevezetés
Védánta-episztemológia
Isten – Szaguna vagy Nirguna?
Sankarácsárja állásfoglalása a Brahmanról
Srí Rámánudzsa mester Brahman-felfogása
Sankarácsárja tanítása a Bhaktiról
Srí Rámánudzsa mester Bhakti-felfogása
I. KÖNYV
Samanvaya Adhyāya – Harmónia, az Upanisadok tanítása következetes
Első páda
1. Tudakozódás a Brahman, az Abszolút felől
2. Az Abszolút Igazság, a Brahman meghatározása
3. A Brahman csak az írásokon (Sásztra) keresztül valósítható meg
4. Az Upanisadok fölfedik a Brahmant
5. Brahman mint tudati princípium az elsődleges ok
6. A gyönyörteli üdvösség, az Ánandamaja az Abszolút Igazság, a Para-Brahman
7. A Napban és a szemben lakozó benső lény (Antarátman) a Brahman
8. Az Ákása-fogalmat, vagyis az űrt határtalan Brahmanként kell értelmezni
9. A Pránát vagy életerőt Brahmanként kell értelmezni
10. A fény (Dzsjótih) a Brahman
11. A Prána a Brahman
Második Páda
1. A Manómaja, vagyis az elme a Brahman
2. Az „Evő” a Brahman
3. A szív barlangjának két lakója van
4. A szemben lakozó személy
5. A benső uralkodó a Brahman
6. Amit nem lehet látni, az a Brahman
7. Vaisvánara, a kozmikus személy
Harmadik Páda
1. A menny, a föld és a többi lakóhelye a Brahman
2. A Bhúman, a végtelenség vagy teljesség a Brahman
3. Aksara, az állandó és megváltoztathatatlan Brahman
4. A látás tárgya
5. A Dahara vagy kicsiny tér a Brahman
6. A Brahman az, mi mindent beragyog
7. A megmért Egy
8. Az isteni (fénylő) lények vagy Dévák is jogosultak meditálni a Brahman felett
9. A Súdrák joga a Védák tanulmányozására
10. A Prána, melyben minden rezeg, a Brahman
11. A fény, a Dzsjótih a Brahman, amint azt az Upanisad is kinyilatkoztatja
12. Az űr vagy Ákása a Brahman
13. Alvás és halál
Negyedik Páda
1. A kikövetkeztetett (Anumánika) létező: a Katha-upanisad Mahat és Avjakta fogalma nem a Számkhja-tattvákra utal
2. A Svétásvatara-upanisad Adzsa, vagyis születetlen fogalma nem Pradhánát jelent
3. A Sruti által használt ötször öt rétű (Pancsa-pancsadzsana) kifejezés nem a Számkhja huszonöt elemére utal
4. A Brahman az elsődleges ok
5. Aki a Napot és a Holdat megalkotja, az a Brahman és nem a Prána vagy az egyéni lélek (Dzsíva)
6. További szövegösszefüggések: a Brihadáranjaka-upanisad 2.4.5. tétele a Brahmanról és nem a Dzsívátmanról szól
7. A Brahman egyszerre a ható- és az anyagi ok
8. Az érvek, melyek cáfolják a Számkhjákat, megcáfolják az összes többi állítást is
II. KÖNYV
Avirodha adhyāya – Az ellentét hiánya, a Védánta tanítása
és a többi filozófiai iskola összehasonlítása
Első Páda
1. A Szmriti-szövegek állításainak cáfolata nem alapulhat a Sruti szentírásokon
2. A jógafilozófia cáfolata
3. A Brahman lehet az univerzum oka, még akkor is, ha természete eltér az univerzumétól
4. Kanáda és Gautama bölcsek cáfolata
5. Az élvező és az élvezett megkülönböztetése nem áll szemben az egységgel
6. A világ okozat, és nem különbözik az októl, mely a Brahman
7. A Brahman nem teremt tökéletlent vagy rosszat
8. A Brahman a teremtés oka
9. A Brahman a teremtés anyagi oka a részek vagy kiegészítők hiánya ellenére
10. A Brahman minden hatalommal rendelkezik
11. A teremtés végső célja
12. A Brahman egyetlen élőlénnyel szemben sem elfogult vagy kegyetlen
13. A jellemzőkkel bíró Szaguna-Brahman szükséges a teremtéshez
Második Páda
1. Azon Számkhja-elmélet cáfolata, mely szerint a Pradhána, vagyis az elsődleges anyagi természet a világegyetem oka
2. A Vaisésika-nézet cáfolata
3. A Vaisésika-atomnézetének cáfolata, nevezetesen az atom (Paramánu) nem az univerzum oka
4. A buddhizmus tételeinek cáfolata
5. A buddhizmus Jógácsára, más néven Vigjána-váda tételeinek cáfolata
6. A dzsaina tantételek cáfolata
7. A Pásupata tantételek cáfolata
8. A Bhágavata- vagy Pancsarátra-iskolák tételeinek cáfolata
Harmadik Páda
1. Az űr vagy Ákása eredete
2. A levegő az éterből (Ákása) ered
3. A Brahman, az Abszolút (Szat) eredet nélküli
4. A tűz (Tédzsah) eredete a levegő (Váju)
5. A víz (Ápah) eredete a tűz (Tédzsah)
6. A föld (Prithiví) eredete a víz (Ápah)
7. A Teremtés az Úr tudatos (Abhidhjánát) elgondolása
8. Az elemek visszaolvadása a Brahmanba
9. Az elme és az értelem eredete
10. A születés és a halál nem az Önvaló jellemzője
11. A Lélek vagy Önvaló (Átman) eredete
12. Az örökké tudatos Lélek (Átman)
13. Az Önvaló (Átman) kiterjedése
14. Az Önvaló (Átman), mint cselekvő
15. Az Önvaló (Átman) cselekvő mindaddig, amíg kapcsolódó részei kétféle módon korlátozzák
16. Ám az Önvaló (Átman) cselekvése a Legfelsőbb Úrtól ered
17. Az Önvaló (Átman) és a Brahman kapcsolata
Negyedik Páda
1. Az életlevegők (Pránák) és az érzékek eredete
2. Az érzékek vagy Pránák száma hét
3. Az érzékek vagy Pránák atomnyi méretűek
4. A fő Pránák vagy életlevegők szintén a Brahmanból erednek
5. A Prána különbözik a levegőtől (Váju) és az érzékszervek funkcióitól
6. A fő vagy Mukhja-Prána parányi
7. Az irányító istenségek
8. A fő életerő (Prána) és az érzékek (Indriják)
9. A nevek (Szamgjáh) és a formák (Múrti) teremtése
III. KÖNYV
Sādhana Adhyāya – A Védánta lelkigyakorlatai
Első Páda
1. Kilépés az anyagi testből
2. A mennyekből leszálló lelkek Karma-maradványai meghatározzák újraszületésüket
3. A gonosztevők sorsa, azoké, akik nem juthatnak át Csandra-lókán
4. A Csandra-lókáról alászálló lélek eléri a természethez való hasonlóságot
5. A lélek alászállásának viszonylag rövid időszaka
6. A lélek a növényekben és azon túl
Második Páda
1. Önvaló az álomállapotban
2. Önvaló az álomtalan mélyalvás állapotában
3. Ugyanaz az Önvaló (Átman) tér vissza a mélyalvás állapotából
4. Az eszméletvesztés természete
5. A Legfelsőbb Brahman természete
6. A feltétel nélküli Brahman és Átman – a Néti-Néti-szöveg magyarázata
7. A Brahman második nélküli egy
8. A tettek gyümölcse az Úrtól ered
Harmadik Páda
1. A különféle meditációk lényegükben nem különböznek
2. Az Írások különféle részeiben (Szakhá) említett jellemzők (Vidjá) egyesítése (Upaszamhára) egyetlen meditációvá
3. Az eltérő tárgyú meditációk (Anjathá) azonban elkülönülnek, még ha vannak is hasonlóságok
4. A szent Óm (AUM) ige pontos leírása
5. A Prána-vidjá egysége
6. A Brahman olyan elemeinek, mint például az Ánanda vagy üdvösség, egyetlen meditációban történő egyesítése
7. A Purusa, mint a legfelsőbb a Katha-upanisad tanítása szerint
8. A Legfelsőbb Önvaló vagy Átman az Aitaréja-upanisad szerint
9. Ácsamana és meditáció a Pránán – a víz a Prána ruhája
10. Ugyanaz a meditáció egyazon ágban
11. Nem egységesíthetőek a Szatja-Brahman fölötti meditációban, az Ahar és az Aham nevek miatt
12. A Brahmannak a Száma-véda Ránájaníja Khila részében előforduló tulajdonságai nem összevonhatók, mivel független Vidját alkotnak
13. A Purusa-vidjá a Cshándógja- és Taittiríja-upanisadban
14. Az egyes áldozatokhoz (Jagja) kapcsolódó bekezdések és mantrák nem tartoznak a Brahma-vidjához
15. Az érdem visszautasítása és elfogadása
16. Érdem és bűn elvetése a halálakor
17. A Szaguna-Brahman ismerője jár egyedül az istenek útján (Déva-jána), és nem a Nirguna-Brahman tudója
18. Az istenek ösvénye, a Déva-jána, a jellemzőkkel bíró Szaguna-Brahman összes imádójának útja
19. Az isteni küldetéssel bíró, tökéletes emberek
20. A megváltoztathatatlan Aksara-Brahman fogalma
21. Ugyanez a koncepció a Mundaka- és a Katha-upanisadban
22. A legbensőbb Önvaló a Brihadáranjaka-upanisadban
23. A Sruti kölcsönös meditációt ír elő
24. A Szatja-Brahman a Brihadáranjaka-upanisadban
25. A Brihadáranjaka- és a Cshándógja-upanisadok jellemzőinek egyeztetése
26. A Pránágnihótrát a böjt napjain nem szükséges figyelembe venni
27. A szertartásokkal kapcsolatos meditációk nem kötelezők
28. Meditációk a Váju és a Prána fölött
29. A Brihadáranjaka-upanisad Agni-rahaszja tüzei nem részei az áldozati szertartásnak, hanem attól független meditációk
30. Az Önvaló (Átman) különbözik az anyagi testtől (Saríra)
31. Az áldozati szertartások elemeivel (Udgítha-upászaná) kapcsolatos meditációk
32. Upászaná-meditáció a Vasivánara, mint egész felett
33. A különböző Vidják, mint a Sándilja- és Dahara-meditációk, eltérőek, és nem lehet egyetlen egésszé összesíteni azokat
34. A Brahmanra vonatkozó meditációk (Vidják) közül bármelyik szabadon választható
35. Világi eredményeket hozó meditációk
36. Az egész (Brahman) részei fölött (Anga) végzett meditációk
Negyedik Páda
1. A Brahman-tudás nem a szertartásos rítusok járuléka
2. A Szannjászát előírják a szentírások
3. A meditációra vonatkozó felszólítások nem puszta dicsőítések (Sztuti)
4. Az Upanisadokban említett történetek nem az idő eltöltése végett (Páriplava) szerepelnek, mert nem képezik a rituális cselekedetek részét. Feladatuk a Vidjá föltárása (Visésitatvát), ez az, amit tanítanak.
5. Az élet lemondott rendjében élő Szannjászík függetlenek a rituális tűzceremóniáktól (Agníndhanádi), mivel a szent tudás, a Brahma-vidjá elérése a céljuk
6. A szakrális vagy áldozati cselekedetek szükségesek (Szarvápéksá) a tudás eléréséhez
7. A táplálékokra vonatkozó korlátozások
8. Az életrendekre (Ásrama) vonatkozó, előírt kötelességeket (Karma) még azoknak is teljesíteni kell, akik nem kívánják az üdvösséget
9. Akik két életrend (Ásrama) közötti szakaszban vannak, azok is jogosultak a tudásra
10. Aki a szerzetességbe (Szannjásza) lépett, a számára nincs visszatérés korábbi életrendje felé
11. Annak a bűnhődése, aki megszegi szerzetesi (Szannjásza) fogadalmát
12. Aki megszegi az egész életre szóló szerzetesi (Szannjásza) fogadalmát, azt a társadalom kiveti magából
13. Az áldozati tettekkel kapcsolatos meditációk
14. A meditációra vonatkozó rendelkezések
15. A gyermeki ártatlanság állapota – mentesség a szenvedélytől, a haragtól és más hasonlóktól
16. A tudás megvalósulásának ideje
17. A felszabadulás (Mukti) mindenütt egyforma
IV. KÖNYV
Phala Adhyāya – A védántikus lelkigyakorlatok gyümölcse
Első Páda
1. A Brahman fölötti meditáció ismétlése szükséges egészen a bölcsesség eléréséig
2. Az Önvaló (Átman) azonossága a Brahmannal
3. A szimbólumokkal való önazonosítás kérdése
4. A felsőbb és az alsóbb egymásra vetítése – a meditáció során a szimbólumot kell Brahmannak tekinteni, és nem a Brahmant szimbólumnak
5. A Nap (Áditja) és más szakrális rítusok alárendelt részei
6. Ülve lehet meditálni
7. A meditáció tekintetében nincs helykorlátozás
8. A meditációt egészen a halálig folytatni kell
9. A Brahman ismerete megsemmisíti a tettek (Karma) minden eredményét
10. Még az erényes tettek (Punja-karma) gyümölcsei sem maradnak meg
11. A múltban fölhalmozott karmikus visszahatások megsemmisülnek
12. A Védák által a különböző életrendek (Ásramák) számára előírt végrehajtandó tettekről, mint az Agnihótra, nem szabad lemondani
13. A tudással és meditációval nem ötvözött áldozati tettek szintén segítenek a tudás létrejöttében
14. Miután megtapasztalta az erényes és bűnös tettek gyümölcseit, a Brahman-ismerő eggyé válik a Brahmannal
Második Páda
1. A halál idején az érzékek beleolvadnak az elmébe
2. A elme (Manah) beleolvad a Pránába
3. A Prána beleolvad az Önvalóba (Átman)
4. A megvilágosodottak és a nem megvilágosodottak anyagi testből való távozása
5. A tűz feloldása a Legfelsőbb Istenségben a halál idején – nem tökéletes egyesülés
6. A Brahman-ismerő életerői (Pránák) nem távoznak a halál idején
7. A tudásszerző érzékek egyesülnek a Nirguna-Brahmannal
8. Az alkotóelemek (Kalá) teljes és tökéletes feloldódása a Nirguna-Brahmanban, a teljes nem különbözőség (Avibhága) elérése a halál után
9. Annak távozása, aki a Szaguna-Brahman ismerője
10. A Szaguna-Brahmant ismerő lélek halála után követi a Nap sugarait, és eléri Brahma-lókát
11. Még akkor is, ha az Önvaló (Átman) vagyis a Szaguna-Brahman ismerője Daksinájana idején távozik testéből, mikor a nap az Egyenlítő déli oldalán jár, még így is eléri Brahma-lókát
Harmadik Páda
1. Csupán egyetlen ösvény vezet a Brahman (Brahma-lóka) világához
2. A távozó lélek (Átman) eléri az év istenségét, majd a levegő istensége (Váju) következik
3. Miután elérte a villámmal azonosított istenséget, a lélek (Átman) eljut Varuna világába
4. Az irányító istenségek
5. Ez az ösvény a tulajdonságokkal bíró Szaguna-Brahmanhoz vezet
6. Imádat szimbólumokkal és anélkül
Negyedik Páda
1. A felszabadulás lényegi természete
2. Az Abszolúttól vagy Brahmantól elválaszthatatlan a felszabadult lélek
3. A felszabadult lélek jellemzői, miután elérte a Nirguna-Brahmant
4. A lélek, amelyik elérte a Szaguna-Brahmant, puszta akarata révén elér minden vágyat
5. A test helyzete a felszabadulást követően, miután elérte Brahmalókát
6. A Szaguna-Brahman elérése után képes több testet egy időben működtetni
7. Az isteni erők megszerzése
Irodalomjegyzék
Idézett versek jegyzéke
Védánta mantrák hallgatása qr-kóddal (hátsó borító)